tiistai 3. helmikuuta 2015

Kohti konkreettisempaa opiskelua

Eräässä lukuisista Urban Lightin (Jyväskylän Vapiksen nuortenilta) jälkeisistä kahvipöytäkeskusteluista nousi esille mielenkiintoinen idea. Entä jos kielet eivät olisikaan ainoita kouluaineita, joista pidetään kuuntelukokeita?

Nykyisessä koulujärjestelmässä kirjallinen ilmaisu on todella vahvassa asemassa, ja alakoulusta lähtien esimerkiksi esseenkirjoitusta harjoitellaan runsaasti. Vaikka tulevaisuudessa siirryttäisiinkin yhä enemmän kohti sähköistä opiskelua ja kokeita, kuuntelutehtävät säilyvät todennäköisesti kielten, musiikin ja joissakin harvoissa tapauksissa biologian erityispiirteinä. Millaisia muiden aineiden kuuntelut voisivat olla? Seuraavaksi joitakin myöhempiä pohdintoja aiheesta:

-Kemian kuuntelu. Eri alkuaineiden ja yhdisteiden reagoidessa syntyy ääniä, joiden perusteella reaktioista voi kertoa jo paljonkin. "Analysoi yhdisteiden 1 ja 2 välistä reaktiota sekä reagoivien yhdisteiden ja reaktion lopputuotteiden todennäköisiä ominaisuuksia äänen perusteella."

-Uskonnon kuuntelu. Millaisella saarnanuotilla papit ovat missäkin vaiheessa kirkkohistoriaa puhuneet, ja millaisia eettisiä ongelmia minkäkintyyppiseen musiikkiin sisältyy? "Päättele puhujan vakaumus kuulemasi saarnan perusteella ja erittele hänen uskomusjärjestelmänsä keskeisimmät pääkohdat."

-Maantiedon kuuntelu. Luonnonkatastrofien erottaminen toisistaan äänen perusteella on jokaiselle tärkeä taito jokapäiväisessä elämässä, ja väestöpyramidin osista lähtee hyvinkin tunnusomaisia ääniä. "Yhdistä äänitteet oikeisiin kasvillisuusvyöhykkeisiin."

-Yhteiskuntaopin kuuntelu. Vaalipuheesta voi päätellä, millaisia yhteiskunnallisia epäkohtia puhujan valitseminen saattaisi aiheuttaa, ja esimerkiksi verokarhujen tai poliittisten broilerien iän- ja sukupuolenmäärityksessä äänet auttavat paljon. "Kerro esimerkkihenkilön taloudellisesta tilanteesta kuulemiesi Visan vingahdusten perusteella."

-Biologian kuuntelut tasa-arvoisemmiksi. Vaikka biologian ylioppilaskokeessa ei kuullun ymmärtämistä olekaan, lintujen suosiminen käytössä olevissa kuunteluissa syrjii muita eliöryhmiä. Miksei esimerkiksi alkueläimiä, suolistobakteereja tai hajottajasieniä voitaisi tunnistaa äänten perusteella? "Mitä ameeba todennäköisimmin sanoo seuraavaksi?"

Asiathan voisi tarkemmin ajateltuna tehdä vielä konkreettisemmin kuin kuuloaistia hyödyntämällä:

-Terveystiedon käytännön koe. "Minkä sairauden sait juuri? Onko siihen parannuskeinoa?"

-Kemian makutesti. "Mitä voit päätellä juomasi nesteen kemiallisesta koostumuksesta ja happamuudesta?"

-Kemian hengityskoe. "Mitä kaasua hengitit ja kuinka myrkyllistä se on?"

-Maantiedon hengityskoe. "Missä ilmakehän kerroksista olet tällä hetkellä?"

-Biologian tunnustelukoe. "Mikä sisäelin on kyseessä ja mikä sen tehtävä on?"

-Biologian hajutesti. "Missä vaiheessa mätänemisprosessi on menossa?"

-Biologian makutesti. "Millaisia puolustautumiskeinoja maistamallasi hyönteisellä on?"

Tai ehkä tällä hetkellä käytössä olevat systeemit on lopulta kuitenki ihan toimivia... :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti