tiistai 27. maaliskuuta 2018

Ihanimmat riparisketsit, osa 2

Eihän ne toimivat mutta suht vähän käytetyt sketsit vielä yhteen postaukseen lopu. Tässä siis jatkoa edelliseen tekstiin, tulevaa leirikesää odottaessa!

Ruumiinavaus
Henkilöt: lääkäri, vanhus, avustaja

Vanhus tulee lääkärille ja valittaa vatsakipua. Lääkäri ehdottaa ratkaisuksi ruumiinavausta, ja potilas asettuu makaamaan liinalla peitetylle pöydälle. Vanhuksen vatsasta alkaakin ruumiinavauksessa löytyä mitä kummallisimpia tavaroita, jotka pöydän alla oleva avustaja voi ojentaa lääkärille. Esineet voi valita hullulla luovuudella: lusikka, tekohampaat tai sanomalehti ovat vielä tavanomaisia, mutta tämän voi vetää täysin överiksi - pääasia, että potilas kommentoi jokaista tavaraa tyyliin "ai sinnekö se olikin kadonnut" tai "ilmankos on ollut sellainen pieni pistävä tunne". Pienellä vaivalla sketsiin saa sisällytettyä paljon puujalkavitsejä, ja pidemmillä leireillä mahasta voi tulla muihin sketseihin tai leirin inside-juttuihin liittyviä asioita. Esimerkiksi eräällä leirillä tämä sketsi vaihtui saumattomasti Igor-sketsiksi, kun Igor tuli esille mahasta ja totesi, että eipä sekään piilopaikka auttanut.

Ken
Henkilöt: Ken, kertoja, kauneuskilpailun tuomari ja osallistujat, aasi, taustakuoro, paha susi, avustaja

Tämän sketsin keksimme itse yhdellä leirillä ja taso on sen mukainen. Jos kuivismaraton uppoaa leiriläisiin tai edes vetäjiin, tätä kannattaa silti kokeilla.

KERTOJA: Tiedättekö, kuka on Ken? Kyllä, se Barbien poikaystävä. Kerran Ken joutui suurennuskoneeseen (tähän voi höpöttää jotain muuta, jos suurennuskonesketsiä ei ole vedetty). Tämä on kertomus siitä, mitä Kenin elämässä tapahtui sen jälkeen. (Ken kävelee näyttämölle.)
KERTOJA: Ken päätti osallistua kauneuskilpailuun.
TUOMARI: Tässä ovat finalistimme: Igor, Sauli Niinistö ja Ken (kaksi muuta voivat olla ketä tahansa).
KERTOJA: Kerro, kerro, tuomari...
TUOMARI (avaa kirjekuoren ja julistaa): Ken on maassa kaunehin! (Ken tuulettaa, kohtaus vaihtuu)
KERTOJA: Eräänä päivänä Ken oli kävelyllä aasin kanssa (taustakuoro laulaa "Tiellä Ken vaeltaa, Ken aasilla ratsastaa"). Silloin Ken huomasi, että tie näytti ikävältä, ja hän sai idean. (Ken vetäisee kukan jostakin, ja taustakuoro laulaa "Ken on luonut kukkasen, kukkasen, kukkasen").
KERTOJA: Eikä siinä vielä kaikki. Ken on myös guru. Ken-guru! (Ken alkaa pomppia.)
KERTOJA: Mutta edes Ken ei ole aivan täydellinen. Hänelläkin on omat pelkonsa.
PAHA SUSI (saapuu näyttämölle): Ärrin murrin. (Ken alkaa juosta pakoon ja taustakuoro laulaa "Pahaa sutta Ken pelkäisi, pelkäisi, pelkäisi".)
KERTOJA: Huh, tulipa jano. (Avustajalla on kädessään lasi, jossa on epämääräistä litkua.)
AVUSTAJA: Hyi, kuka tollasta oikein juo? (Taustakuoro laulaa "Ken siitä juo, niin sanotaan, ei janoa hän milloinkaan". Ken juo litkun.)
KERTOJA: Mutta onko tämä kaikki totta? Ken ties!

Kuvan isonen saattaa liittyä tapaukseen.

Tuhkimo

Henkilöt: kertoja, Tuhkimo, ilkeät sisarpuolet, Prinssi Hurmaava, hyvä haltiatar

Tämä nerokas sketsi perustuu huonoon näyttelemiseen ja toistoon huumorin keinoina. Hahmojen lisäksi tarvitaan kaksi henkilöä pitelemään lakanaa, jonka takaa jokainen hahmo nousee vuorollaan sanomaan vuorosanansa. Heti repliikin sanottuaan hahmo painuu takaisin. Sketsi toimii parhaiten silloin, kun näyttelijät ovat mahdollisimman vakavia ja ilmeettömiä ja sanovat repliikkinsä täysin välinpitämättömästi. Poikkeuksena on hyvä haltiatar, joka voi puhua kimeällä äänellä (varsinkin, jos näyttelijä on mies). Kohtaus vaihtuu BLING-äänellä kuten vanhoissa lasten äänikirjoissa.

KERTOJA: Olen kertoja.
TUHKIMO: Olen Tuhkimo.
SISARPUOLET (aina yhteen ääneen): Olemme Tuhkimon ilkeät sisarpuolet.
HALTIATAR: Olen hyvä haltiatar.
KERTOJA: Olipa kerran, kaukana, kaukana täältä, jossain idässä tai lännessä Prinssi Hurmaava.
PRINSSI: Olen Prinssi Hurmaava.
KERTOJA: Siellä asui myös kaksi ilkeää sisarpuolta.
SISARPUOLET: Olemme Tuhkimon ilkeät sisarpuolet.
TUHKIMO: Olen Tuhkimo.

Bling

SISARPUOLET: Olemme onnellisia. Olemme menossa tanssiaisiin.
TUHKIMO: Olen surullinen. En pääse tanssiaisiin.
SISARPUOLET: Tuhkimo, tuo meidän tanssipukumme.
TUHKIMO: OK
SISARPUOLET: Tuhkimo, tuo meidän tanssikenkämme.
TUHKIMO: OK
SISARPUOLET: Olemme niin onnellisia. Tanssimme hurmaavan prinssin kanssa.
TUHKIMO: OK
SISARPUOLET: Nopeampaa. Olemme menossa tanssiaisiin.
TUHKIMO: OK
SISARPUOLET: Tuhkimo, jää tänne ja siivoa talo.
TUHKIMO: OK

Bling

KERTOJA: Vähän myöhemmin.
TUHKIMO: Olen niin surullinen. (sanaa niin voi aina korostaa hieman)
HALTIATAR: Ei hätää. Olen hyvä haltiatar.
TUHKIMO: Kylläpäs minä säikähdin.
HALTIATAR: Miksi olet niin surullinen?
TUHKIMO: En voi mennä tanssiaisiin.
HALTIATAR: Voitpas.
TUHKIMO: Enpäs.
HALTIATAR: Voitpas.
TUHKIMO: OK
HALTIATAR: Annan sinulle kauniin mekon. Ding!
TUHKIMO: Oo. Onpa kaunis mekko.
HALTIATAR: Annan sinulle sukat. Ding!
TUHKIMO: OK
HALTIATAR: Annan sinulle lasisen tohvelin. Ding!
TUHKIMO: Kiitos tosi paljon. Olen niin onnellinen.
HALTIATAR: Voit mennä tanssiaisiin, mutta sinun on palattava ennen keskiyötä.
TUHKIMO: OK

Bling

KERTOJA: Vähän myöhemmin tanssiaisissa.
PRINSSI: Olen Prinssi Hurmaava. Olen niin komea.
TUHKIMO: Olet niin komea.
SISARPUOLET: Hän on niin komea.
PRINSSI: Tiedän. Aion tanssia kanssasi.
TUHKIMO: OK
SISARPUOLET: Kuolemme kateuteen.
KERTOJA: Kuolkaa sitten.
SISARPUOLET: OK
TUHKIMO: Olen niin onnellinen.
PRINSSI: Olen niin komea.
SISARPUOLET: Hän on niin komea.
HALTIATAR: Olen hyvä haltiatar. (kaikki nousevat ja katsovat haltiatarta)
HALTIATAR: Anteeksi.
KERTOJA: Pian oli keskiyö ja kello soi. (jokainen nousee vuorotellen sanomaan "Dong" järjestyksessä, kunnes tulee 12 kertaa)
TUHKIMO: Oh, on keskiyö. Minun täytyy mennä.
PRINSSI: OK
KERTOJA: Hän juoksee kiireesti pois.
TUHKIMO: Ooh. Olen kadottanut lasisen tohvelin, mutta minun täytyy mennä ennen kuin loitsu raukeaa.
PRINSSI: Oh, katso. Hän unohti lasisen tohvelinsa. Minun täytyy löytää hänet. Haluan mennä hänen kanssaan naimisiin. Olen niin komea.

Bling

KERTOJA: Seuraavana päivänä.
TUHKIMO: Olen niin surullinen
SISARPUOLET: Olemme niin kateellisia.
HALTIATAR: Olen hyvä haltiatar. (kaikki nousevat ja katsovat haltiatarta)
KERTOJA: Pian hurmaava prinssi tuli taloon yhtä komeana kuin aina.
PRINSSI: Olen niin komea.
TUHKIMO: Olet niin komea.
SISARPUOLET: Hän on niin komea.
PRINSSI: Olette niin ilkeitä.
SISARPUOLET: Olemme niin ilkeitä.
PRINSSI: Tuon teille vohvelin... ööh, siis tohvelin. Haluatteko kokeilla sitä?
SISARPUOLET: Se sopii kuin valettu.
PRINSSI: Ei, ei se sovi.
SISARPUOLET: Kyllä, se sopii.
PRINSSI: Ei, ei se sovi.
SISARPUOLET: Kyllä, se sopii varmasti.
PRINSSI: Ei, ei se sovi.
SISARPUOLET: OK
PRINSSI: Haluaisitko sinä kokeilla sitä?
TUHKIMO: OK
PRINSSI: Se sopii kuin valettu.
TUHKIMO: Olen niin onnellinen.
PRINSSI: Olen niin komea. Haluan mennä kanssasi naimisiin.
SISARPUOLET: Kuolemme kateuteen.
KERTOJA: Kuolkaa sitten.
SISARPUOLET: OK
TUHKIMO: Olen niin onnellinen.
PRINSSI: Olen niin komea.
HALTIATAR: Olen hyvä haltiatar. (kaikki nousevat, katsovat haltiatarta ja huutavat: Tiedetään!)
KERTOJA: Ja he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti ja saivat paljon lapsia.
TUHKIMO: OK

Bling

Ei mulla taas muuta :D

3 kommenttia: