torstai 15. joulukuuta 2016

Klikinsäästölinjalla

On olemassa ainakin kolme tehokasta tapaa saada ihmiset lukemaan uutinen tai vastaava teksti netissä. Ensimmäinen on valita aiheeksi jokin viimeaikainen katastrofi, josta lukiessaan ihmiset voivat lohduttautua sillä, että jonkun toisen asiat ovat vielä huonommin kuin omat. Toiseksi on mahdollista kertoa ihmisille juuri se, mitä he haluavat kuulla jostakin aiheesta (ns. korvasyyhy-ilmiö), sillä tällaiset tekstit saavat näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja niitä luetaan toisten suosittelun vuoksi. Kolmas tapa on kuitenkin ehkäpä halvin ja helpoin, sillä se ei vaadi edes vakavasti otettavaa uutisaihetta vaan lähinnä hieman mielikuvitusta ja röyhkeyttä.

Tämä tapa tunnetaan nimellä clickbait. Ideana on saada ihmiset avaamaan linkki esimerkiksi keksimällä mahdollisimman houkutteleva otsikko uutiselle, jonka uutisarvo on muuten olematon. Yleensä clickbait-otsikot perustuvat joko mitättömiin yhteiskunnallisiin tai viihteellisiin tapahtumiin, joiden harhaanjohtava otsikko uskottelee olevan merkittäviä, tai itsestäänselvyyksien luetteluun "Nämä asiat jokaisen tulisi tietää"-tyyppisten otsikoiden alla. Ihmiset klikkaavat linkin auki ja jutun julkaissut media saa jonkinlaista hyötyä itselleen - itse hyödyt vaihtelevat yleisen julkisuuden ja käyttäjätietojen keräämisestä tarkoituksellisiin rahallisiin huijauksiin.


Oikeastaan clickbait on Internetiä vanhempi ilmiö. Esimerkiksi monien iltapäivä- ja aikakauslehtien otsikoinnissa on hyödynnetty jo kauan aivan samoja psykologisia tekijöitä, jotka tekevät nettilinkistä houkuttelevan. Netissä asiat voidaan kuitenkin viedä paljon pidemmälle, sillä kynnys linkin avaamiseen sinänsä ilmaiseksi on paljon pienempi kuin lehden ostamiseen. Lisäksi ihmiset jättäisivät sisällöltään tyhjän lehden nopeasti ostamatta, eikä sen julkaisu olisi enää kannattavaa. Tästä syystä paperilla julkaistavat "roskalehdet" käsittelevät seksiä, ihmisten kärsimystä, julkkiksia ja muita mielenkiintoon yleisesti vetoavia aiheita tyylipuhtaampien clickbait-juttujen lisäksi. Nettisivustoilla lienee enemmän varaa julkaista "uutisia" ilman minkäänlaista rimaa.

Mediaan kytkeytyy kuitenkin niin paljon suuren luokan bisnestä, että harvat asiat tapahtuvat siellä vahingossa - turhimpiinkin uutisiin on yleensä jokin koira haudattuna, ja typerät clickbaitit voivat olla tarkkaan harkittuja. Roskalehtien ja ö-luokan uutissivustojen päätarkoitus ei ole kertoa ihmisille totuutta, vaan tuottaa omistajilleen ja tekijöilleen hyötyä. Osa tästä hyödystä on suoraan rahallista, mutta ehkä jopa suurempi vähemmän ilmeinen osa liittyy valtaan ja pahimmassa tapauksessa tietoiseen mielipiteiden muokkaukseen. Merkityksettömän tuntuiset teot, kuten uutislinkin klikkaaminen auki, voivat viedä jonkun toisen agendaa huomaamatta eteenpäin. Ja koska ihminen on ihminen, tähän on riski myös "laadukkaamman" median puolella.

Voisin mennä huomattavasti syvemmälle yksityiskohtiin, mutta jätän sen tällä kertaa tekemättä. Päätarkoitukseni, ajatusten herättäminen, onnistunee näinkin vähällä. Lopuksi tahdon vielä nostaa esille clickbait-ilmiön synnyttämät osuvat vastareaktiot, kuten harhaanjohtavaa otsikointia ivailevat Fingerporin Kaupunginjohtaja-stripit ja sosiaalisen median spoiler-sivustot. Jos jostakin syystä tahdot vielä tietää, mitä houkuttelevan otsikon takaa löytyy, suosittelen esimerkiksi Facebookin Klikinsäästäjä-sivua. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti