maanantai 25. marraskuuta 2013

Musiikista on moneksi

Joskus käy niinki että mulle esitetyt toiveet ja oma inspiraatio kohtaa. Tällasen prosessin seurauksena päätin kirjottaa siitä mitä aattelen musiikista ja vähän myös soittaa ite jotain vähän ennennäkemättömämpää.

Mut niin. Musiikki on hieno asia. Alkuun mainittakoon et jokaisella on tietenki oma käsityksensä siitä, mitä musiikki ylipäänsä on - joku tyytyy organisoidun äänen määritelmään, toinen erottaa esimerkiks räpin kokonaan musiikin ulkopuolelle ja kolmas pitää vain taidemusiikkia oikeena musiikkina. Mun oma musiikkimaku on tyylilajillisesti kohtuullisen laaja, enkä jaksa ruveta miettimään mitä en pitäis musiikkina - jokainen sovittakoon siis oman musiikkimääritelmänsä rauhassa mun vastaavan paikalle tätä tekstiä lukiessaan, ainakaan suurimmassa osassa tapauksista siinä ei kauheen suurta eroa todennäkösesti oo :D

Mulle on kunnolla vasta yläasteaikoina alkanu aukeemaan se, miten iso merkitys musiikilla oikeestaan voi olla. Sen kuunteleminen voi olla todella terapeuttista, todella ahdistavaa, molempia tai mitä tahansa siitä väliltä. Erilaiset tyylilajit ja sanoitukset auttaa siinä et jokaiseen mielentilaan löytyy todennäkösesti kohtuullisen sopivaa musiikkia, ja parhaimmillaan siitä on myös huomattavaa apua. Musiikin avulla voi myös oppia tehokkaasti, mulle ainaki jää laulujen sanat päähän tosi helposti ja toisinaan siitä on hyötyyki. Varsinki Youtuben ihmeellisestä maailmasta löytyy nimittäin laulumuodossa vaikka minkälaisia luetteloita liittyen koulussa opeteltaviin juttuihin - mitä ärsyttävämpi laulu, sen paremmin se jää mieleen :D Ja täähän tiedetään myös mainosalalla, voi sitä ärsyttävien telkkarimainosrenkutusten määrää...

Musiikilla voi kuitenki olla myös syvemmälle ulottuvia vaikutuksia. Tää menee kyllä jo vähintään psykologian alueelle mut uskon et se millasta musiikkia me kuunnellaan vaikuttaa meihin enemmän tai vähemmän, olipa se sitte tiedostettua tai ei. En jatka enää pitemmälle koska en haluu päätyä mihinkään salaliittoteorioihin :D mut kannattaa sitäki edes joskus miettiä millasella musiikilla ja millasilla sanoilla täyttää oman päänsä. Tää huikee video tiivistää erittäin hyvin sen mitä mulla on tästä aiheesta vielä mielessä!

Sit jos vielä aattelee musiikin aikaansaamista ite niin sekös vasta hienoo onkin :) En tarkota tässä nyt välttämättä mitään ala-asteen nokkahuilutunteja tai muita vastaavia kokemuksia mut kai joku niistäki on tykänny :D Oli miten oli, oon huomannu että soittamiseen ja laulamiseen pystyy purkamaan stressiä aika tavalla ja nauttiihan siitä sillonki ku stressiä ei ees oo, esimerkiks sosiaalisena tapahtumana joku yhteislaulu- tai soittotilanne ei oo ollenkaan huonoimmasta päästä :D Toiset saa jopa tehtyä omia biisejä, se puoli mulla ei kylläkään oikeen oo hallinnassa (oon tehny yhen ainoan laulun ite enkä pidä sitä niin onnistuneena et oisin todennäkösesti julkistamassa sitä ikinä missään :D). Sen sijaan mun iskä on tehny biisejä vaikka kuinka ja niitä oon myös välillä soitellu, pitihän siitä myöski joku esimerkki tehä. Jos jostain syystä haluut kuulla lisää niin onhan näitä enemmänki :D

Lopuks, musiikin ja huumorin välistä yhteyttäkään ei pidä väheksyä. Siitä ei kuitenkaan kovin pitkiä selostuksia tarvii kirjottaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti