keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Harrasta(n) menoa ja meininkiä

Tähän ikään mennessä on kaikenlaista menoa tullu harrastettua enemmän tai vähemmän hartaasti, elikkäs muka kekseliään ja monimerkityksisen otsikon takaa löytyy tällä kertaa mun harrastuksista kertova teksti :D

Jos multa kysytään mitä harrastan, saatan vastata tosi yksinkertasesti. Varmaan suurin osa lukijoista tietääki ne tavallisimmin esille tulevat harrastukset, linnut ja kitaransoiton. Vuosien varrella mulle on kuitenki kertyny kaikenlaista harrastushistoriaa huolimatta siitä, että osa näistä ajanvietteistä on melkosen epäsäännöllisiä enkä siks laske läheskään kaikkia itelleni varsinaisiks harrastuksiks. No, tässä nyt kerranki jonkunlainen yritys eritellä kaikkee mitä on vähän enemmissä määrin tullu tehtyy:

Linnut

Nojoo, mun säännöllisimpänä ja jollain tasolla jo yli 10 vuotta kestäneenä harrastuksena tää on kuitenki pakko mainita ekana ;D Tarjoo sopivasti haasteita, erilaisia kilpailuja alan harrastajien kesken ja vaan mielikuvituksen rajottaman määrän erilaisia "pinnoja" kerättäväks. Toisaalta pinnat voi kiristyy välillä vähän liikaaki, lisää luettavissa täältä... :D


Valokuvaus

Harrastettu toistaseks jotakuinkin 7,5 vuotta. Yhistyy kätevästi lintuharrastukseen - kamerasta on useesti apua lajinmäärityksessä jälkeenpäin, ja lintuja tulee kuvattua ihan vaan omaks huvikseenki. Toisaalta luonnossa liikkuessa saa kuvattuu kaikenlaista muutaki, lintujen lisäks tykkään erityisesti maisemista. Lisäks jos tarvitaan kuvaajaa johonki tapahtumaan, kameran käsittely onnistuu sillonki: oon ollu muutaman kerran esimerkiks hautajaisissa kuvaamassa.

Urheilu

Ala-asteella pelasin pari vuotta salibandya mut lopetin sen sitovuuden takia. Tykkään kyllä lajista ihan edelleenki, jotenki sellanen höntsäpohjanen pelaaminen vaan uppoaa muhun paremmin :D Viime vuosina uus mainio aluevaltaus on lentopallo, jota en kyllä oo koskaan pelannu missään virallisessa yhteydessä. Joukkuepelit on ylipäänsäki kivoja jos porukka on vähänki motivoitunu, harvemmin vaan tulee pelattuu jos joku ei järjestä hyvää tilannetta erikseen. Nykysin runsas pyöräily on enimmäkseen mulle se keino jolla kulutan sen mitä syön, ja kuinka ollakaan seki yhistyy useesti lintuharrastukseen :D

Tyylikäs mummopyörä toimii mökillä.
Partio

Tätä oon harrastanu kahteenki otteeseen. Ekalla kerralla joskus pienenä kyllästyin vahvaan kirkonrottapainotteisuuteen, eikä uudelleen seiskaluokkalaisena alottaessakaan sellanen partion varsinainen pointti ehkä oikein löytyny korttipelien ja epämääräsen sähellyksen tuloksena (ja senaikasia kokkailuja en uskalla muutaku mainita :D). Mainittakoon vielä että oon varmaan ainoo poika Suomessa joka on saanu Valppaitten Tyttöjen jäsenkortin omalla nimellään, mistähän tällanen väärinkäsitys? :DD

"Eräjormaosasto"

Iskältä tavallaan periytyneitä ja ennen kaikkee mökillä ja mummolassa toteutettavia harrastuksia, jotka sisältää ainaki metsästyksen, kalastuksen, marjastuksen ja sienestyksen :D


Metällä oon alun perin ollu mukana jonkunlaisena ajokoiran korvikkeena, vuodesta -05 lähtien saanu iteki jotain saalista aina sillon tällön. Ei mikään mun aktiivisin harrastus mut ainaki muutamana viikonloppuna syksyssä tulee käytyä. Ja kyllä, linnuista voi tykätä monellaki eri tavalla kuten myös parhaana luomuruokana ;D En ite nää siinä mitään pahaa ristiriitaa, ei niitä ampumatilanteitakaan ees niin useesti tuu ja on aika tavallista että kattelen sellasen reissun aikana paljon enemmän muuta luontoo ku varsinaisia riistaelukoita ja keskityn kameraan paremmin ku siihen haulikkoon :D
Joskus kuitenki näinki.
Kalastusta oon harrastanu varmaan niin pienestä lähtien ku oon pystyny pitämään mato-onkee kädessä. Virvelöinti sujuu kans vaikkei sillä lailla yleensä juuri muuta tuu ku sellasia pienehköjä haukia :D Oon myös iskän vakiosoutaja verkoilla käydessä, niitä en ite kyllä muuten hallitse.

Joskus virvelilläki onnistuu, huomatkaa tosin kalan piteleminen mahdollisimman edessä niin et se näyttää isommalta ;D
Verkkojen laskuki saattaa osuu kohilleen.
Marjoja ja sieniä on kans poimittu varmaan vaikka miten pienenä. Kaikenlaisia metsä-, suo- ja puutarhamarjoja on kivempi syödä ku poimia mut sieniä päinvastoin, ainoo oikeesti hyvä sieniruoka on kanttarellikastike :P

Kuvataide ja kulttuuri

Kuulostaapa hienolta mut todellisuudessa mun taideura rajottuu epäviralliseen joskin pienempänä tosi aktiiviseen piirtelyyn kotona ja koulun kuvistunneilla :D Mun piirtäjäpuoli on ollu jo pitkään aika lailla tauolla koulukirjojen töhertelyä ja luentomuistiinpanoihin syntyviä lintuja lukuunottamatta...

...niinku on myös "kulttuuripuoli". Jossain vaiheessa oisin voinuki pitää lukemista harrastuksena mut en kyllä enää, tuntuu ettei aika riitä siihen juuri yhtään. Tykkään siitä kyllä muuten, välillä mulla on sellasia jaksoja että luen tosi paljon ja kahlaan esimerkiks kokonaisen romaanisarjan läpi ihan lyhyen ajan sisällä :D Ja sarjakuvia kulutan kyllä senki edestä mitä en muuten kerkee! :D

Musiikki

Oon soittanu kitaraa aika lailla 7 vuotta tähän mennessä ja tässä ollaan. En myönnä osaavani soittaa bassoa, mutta sitäki tulee välillä soiteltua :D Musiikilliset lahjat pääsee käyttöön erinäisillä leireillä epävirallisesti säestäessä (esim. "Porrasorkesteri") sekä Jyväskylän vapaaseurakunnan ylistystiimissä soittaessa ja laulaessa, kelpaa!


Randomit

Näitten lisäks teen/oon tehny säännöllisesti ainaki seuraavia: ruuanlaitto, Pokémon-kortit, postimerkkeily, linnunsulkien ja kaiken muun mahollisen lintuihin liittyvän ja liittymättömän roinan kerääminen, bloggaaminen, pullojen kerääminen sekä politiikka.

Kukin miettiköön ite sit sitä millon ja minkä verran... :D

1 kommentti:

  1. Cool Tommi!! :DD Ihan sikamielenkiintosta (tää mun mieli on se sika xD) Sä se jaksat tehä kaikkee hienoo!! :DD

    VastaaPoista